Hurtigruten kom først med hybridskib gennem Nordvestpassagen
Hurtigrutens nybygning 'Roald Amundsen' blev det første hybriddrevne fartøj til at sejle igennem Nordvestpassagen nord om Canada.
Det oplyser rederiet i en pressemeddelelse.
Skibet er opkaldt efter den norske polarforsker af samme navn, som i tre år fra 1903 var den første til at sejle igennem farvandet. Meget symbolsk tog det den nybyggede 'Roald Amundsen' tre uger at sejle turen i år.
Turen igennem Nordvestpassagen sluttede, da 'Roald Amundsen' natten til i går dansk tid lagde til i Nome i Alaska, lige syd for Bering-strædet.
- Vi oplevede en del vejr og vind. Vi har sejlet igennem stærk storm, kuling, sne, tåge og is. Og vi har oplevet nordlys, spektakulære solnedgange, storslået natur og fantastisk dyreliv, siger skibets kaptajn Kai Albrigtsen i pressemeddelelsen.
Som Søfart tidligere har skrevet, har Rolls-Royce spillet en afgørende rolle i leveringen af skibets mekanik. Skibet blev forsinket et års tid fra Kleven-værftet i Norge, hvorfor flere krydstogter måtte aflyses.
'Roald Amundsen's hybridpakke gør skibet i stand til at sejle uden udledning af forurening i kortere perioder og skulle samlet set reducere udslippet af CO2 med 20 pct. i sammenligning med konventionelle fremdriftsformer for skibe i samme størrelse. I løbet af 2020 bliver søsterskibet 'Fridtjof Nansen’ leveret.
For 'Roald Amundsen's vedkommende går turen nu ned langs Nord- og Sydamerika, før sæsonen i Antarktis begynder.
Læs også: Nul-emission i norske fjorde skaber nye markeder for Hurtigruten